Κορυφαία Βιβλία που πρέπει επειγόντως να προσθέσεις στη βιβλιοθήκη σου
Τα σταφύλια της οργής, Τζον Στάινμπεκ
Το πιο πολυσυζητημένο αμερικάνικο βιβλίο του 20ού αιώνα, που πρωτοεκδόθηκε το 1939. Αποτελεί ένα μυθιστόρημα-σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής. Πρόκειται για την ιστορία μιας από τις χιλιάδες οικογένειες του αμερικανικού Νότου που γυμνώθηκαν από τα πάντα κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, όταν καταστράφηκαν οι καλλιέργειές τους από την παρατεταμένη ξηρασία και από τις σφοδρές θύελλες. Βαστώντας τα λίγα τελευταία υπάρχοντα τους σε ένα σαραβαλιασμένο φορτηγάκι, κατευθύνονται προς τη Γη της Επαγγελίας, την Καλιφόρνια, με την ελπίδα να βρουν δουλειά και φαγητό. Μα ακόμα και όταν φτάνουν στον προορισμό τους, σύντομα αντιλαμβάνονται πως τα πράγματα δεν ήταν όπως περίμεναν.
1984 – Ο μεγάλος αδελφός, Τζορτζ Όργουελ
Ένα από τα πιο σπουδαία βιβλία του 20ού αιώνα, που διαβάστηκε ως μανιφέστο και προφήτευσε το μέλλον. Το ολοκληρωτικό καθεστώς του Big Brother, παρακολουθώντας διαρκώς όλους και τα πάντα μέσω αμέτρητων διαδραστικών τηλεοθόνων, επιβάλλει τον απόλυτο έλεγχο στις πράξεις και τις συνειδήσεις. Θυμίζει κάτι μήπως;
Το έγκλημα της σκέψης αποτελεί το θανάσιμο αμάρτημα. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να αφαιρεθεί οτιδήποτε εκβαίνει στη διάπραξή του: ελευθερία, γλώσσα, ανθρώπινα αισθήματα. Και όποιος φανεί ύποπτος για έγκλημα σκέψης πρέπει να θανατωθεί αναμορφωμένος: θα πεθάνει αγαπώντας τον Μεγάλο Αδελφό.
Ο μικρός πρίγκιπας, Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Η ιστορία του μικρού πρίγκιπα πρόκειται για ένα μαγικό και διαχρονικό παραμύθι που αγαπιέται από μικρούς και μεγάλους.
Μερικά αποφθέγματα παρμένα από το βιβλίο: Οι μεγάλοι δεν καταλαβαίνουν τίποτα από μόνοι τους, και είναι κουραστικό για τα παιδιά να προσπαθούν πάντα και συνέχεια να τους εξηγούν τα πράγματα.
Αυτό είναι το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό. Μόνο με την καρδιά μπορεί κάποιος να δει σωστά – αυτά που είναι πραγματικά σημαντικά δεν μπορούν να τα δουν τα μάτια.
Είσαι υπεύθυνος, για πάντα, για αυτό που ημέρεψες. Μόνο τα παιδιά ξέρουν τι ψάχνουν να βρουν.
Είναι ο χρόνος που έχεις ξοδέψει για το τριαντάφυλλό σου που κάνει το τριαντάφυλλό σου τόσο σημαντικό.
Κανείς δεν είναι ικανοποιημένος εκεί που βρίσκεται.
Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται πάντα συμβουλές· μερικές φορές το μόνο που χρειάζονται είναι ένα χέρι για να κρατηθούν, ένα αυτί να τους ακούσει και μια καρδιά που μπορεί να τους καταλάβει.
Έγκλημα και Τιμωρία, Φιοντόρ Ντοστογέφσκι
Κλασσικό αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ανυπέρβλητο πρότυπο του ψυχολογικού μυθιστορήματος. Όλοι οι χαρακτήρες του έργου: ο κακός Ρασκόλνικοφ, ο τραγικός Μαρμελάντοφ, η μαρτυρική Σόνια, η ταλαιπωρημένη Πουλχερία Αλεξάντροβνα, ο σατανικός Πορφύρης Πετρόβιτς, η θαυμάσια Ντούνια Ρομάνοβνα, ο λάγνος Σβιντριγκάιλοβ, βρίσκονται μπροστά μας, είτε οργισμένοι είτε στεναχωρημένοι είτε σαρκαστικοί, και δεν μας αφήνει ποτέ η παρουσία τους, όσος καιρός κι αν περάσει από την πρώτη μας γνωριμία μαζί τους.
Ο Πύργος, Φραντς Κάφκα
Ο Κάφκα έχει ως στόχο να χτυπήσει υποσυνείδητο του αναγνώστη. Ο συγγραφέας υποβάλλει σε αμφισβήτηση οτιδήποτε δεδομένο και κάθε πληροφορία που ξετυλίγεται στην πορεία του έργου, διαμορφώνει αντιφάσεις, συγχύζει τα γεγονότα. Την κάτοψη της αφήγησης, την οποία έχει επιπλώσει με μυστήριο, έρχεται να την αναπροσδιορίσει ο αναγνώστης σε μια αέναη διαδικασία. Όποιος επιθυμεί να λύσει το γρίφο του Κάφκα και να ενώσει τα «κενά» του, πρέπει να συμμετέχει ενεργά στο παιχνίδι.
Η φόνισσα, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Το πιο διαδεδομένο, και για αρκετούς το σπουδαιότερο έργο του κορυφαίου συγγραφέα από τη Σκιάθο, προξένησε όσο κανένα άλλο τόσες αντιλεγόμενες ερμηνείες και τόσες συζητήσεις που εξακολουθούν να αναδύονται έως και σήμερα.
Ακάλεστη τιμωρός της κοινωνικής αδικίας, στρεβλή εγκληματική φύση, απείθαρχη οργισμένη απέναντι στο Θεό – τι είναι τελικά η Φραγκογιαννού, η «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη; Συμμερίζεται με το θύμα ή με το θύτη ο συγγραφέας, ταυτίζεται «ιδεολογικά» με την ηρωίδα του ή σκέφτεται, φυσικά πάντα (κάτι που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνιέται από τον αναγνώστη) από την αμετακίνητη πλευρά της ορθόδοξης θρησκείας;